جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۱
کد خبر: ۸۴۵۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
در چهل و ششمین شماره پوستر مسیر

رمان «شطرنج با ماشین قیامت» معرفی شد

چهل و ششمین شماره پوستر «مسیر» با نام «شطرنج با ماشین قیامت» از سوی فرهنگسرای سرو در فضای مجازی منتشر شد.
رمان «شطرنج با ماشین قیامت» معرفی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چهل و ششمین پوستر مسیر که با سوال چه بخوانیم؟ و به چه ترتیبی؟، پیشنهاد مسیر مطالعه کتاب‌های انقلاب اسلامی به علاقه‌مندان است، به معرفی کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» می‌پردازد.
 
«شطرنج با ماشین قیامت»، رمانی از حبیب احمدزاده در مورد جنگ ایران و عراق است. پال اسپراکمن نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه راتجرز امریکا این رمان را به انگلیسی ترجمه کرده است. هم اکنون این رمان در رشته زبان و ادبیات فارسی برخی از دانشگاه‌های امریکا تدریس می‌شود. حوادث این رمان در آبادان و مربوط به سه روز از محاصره این شهر توسط نیروهای عراقی است.

در این رمان سعی شده که به گونه‌ای متفاوت و با نگاهی فلسفی به وقایع و رخدادهای جنگ پرداخته شود. قهرمان این رمان روایت دیده‌بان نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که به ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشین حمل غذا می‌شود. او از این شغل ابا دارد و سعی می‌کند افراد کمتری از آن باخبر شوند. وی مأمور به انجام دیده‌بانی برای عملیاتی می‌شود که طی آن قرار است رادار عراقی موسوم به «سامبلین» را گمراه کنند؛ راداری که آن را «ماشین قیامت‌ساز» می‌نامند. وی در حین ماموریتش با افراد مختلفی (از جمله یک مهندس نیمه‌دیوانه) آشنا می‌شود و این آشنایی تحولی بزرگ را در او ایجاد می‌کند.

کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» در سال ۱۳۷۵ نوشته شده است که در سال ۱۳۸۴ از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده.

علاقه‌مندان برای مشاهده و استفاده از فایل این اثر، می‌توانند به نشانی اینترنتی sarv.farhangsara.ir یا instagram.com/farhangsara_sarv مراجعه کنند.
نظر شما